Afrykańskie rytmy w ząbkowskiej „dwójce”, czyli międzyszkolny rambit inspirowany powieścią Henryka Sienkiewicza.

8 grudnia 2016 roku w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego odbył się międzyszkolny konkurs językowy pt. „Śladami Stasia i Nel”, dotyczący znajomości sylwetki polskiego noblisty, Henryka Sienkiewicza i jednej z jego powieści, która od lat, niezmiennie znajduje się w kanonie lektur szkolnych – „W pustyni i w puszczy”.
W literackich zmaganiach wzięli udział szóstoklasiści z sąsiednich szkół:  Zespołu Publicznych Szkół Katolickich, Szkoły Podstawowej nr 1 i Szkoły Podstawowej nr 3. W ten sposób ząbkowskie podstawówki włączyły się w obchody Roku Sienkiewicza, który został ustanowiony przez senat RP w grudniu 2015r.
Aby wykazać się znajomością lektury, uczestnicy konkursu rozwiązywali różnorodne zadania, m.in. odpowiadali na pytania prezentowane na ekranie projekcyjnym, redagowali krótkie teksty literackie ( np. pocztówkę z Afryki), z przygód bohaterów tworzyli barwne sznury latawców, rozwiązywali zawiłe szyfry, musieli tez wykazać się znajomością biografii pisarza. Rozwiazywaniu zadań towarzyszyły afrykańskie rytmy muzyki relaksacyjnej oraz utwory ze ścieżki dźwiękowej obu adaptacji filmowych powieści H. Sienkiewicza. Najwięcej emocji wśród uczestników wzbudziło zadanie mające na celu muzyczne zaprezentowanie postaci Stasia Tarkowskiego przy wykorzystaniu dostępnych instrumentów.
Z wykonaniem wszystkich zadań młodzież świetnie sobie radziła. Dziewczęta i chłopcy wykazali się niezwykłymi pomysłami, erudycją, umiejętnościami językowymi, a nawet zdolnościami aktorskimi.
Nie lada więc problem miało jury, które oceniało prace uczestników konkursu, aby wyłowić zwycięzców. 
Ostatecznie I miejsce zajęli ex aequo uczniowie z Zespołu Publicznych Szkół Katolickich oraz Szkoły Podstawowej nr 2, II miejsce przypadło w udziale reprezentantom Szkoły Podstawowej nr 1, zaś III – uczestnikom ze Szkoły Podstawowej nr 3.

Niezmiernie cieszymy się, że wszystkie publiczne ząbkowskie szkoły podstawowe wzięły udział we wspólnej zabawie językowo-literackiej. Wspólne zmagania zachęcały do dobrej zabawy i integracji naszych szkolnych społeczności oraz służyły promowaniu czytelnictwa jako alternatywy dla spędzania wolnego czasu.
Organizatorki konkursu:
Małgorzata Chibowska

Iwona Pawlak


......................................................................................................................................